In 2017 heb ik de cursus Hodson en Paden gevolgd bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De cursus is gericht op het onderzoeken en behandelen van kinderen met fonologische stoornissen.
Fonologische ontwikkeling
Wanneer een kind begint te spreken, leert het ook om klanken te ontwikkelen. Kinderen hebben in het begin nog niet veel klanken verworven, waardoor er klanken vervangen worden door klanken die een kind wel beheerst of er worden klanken weglaten (water = tata). Een kind leert in de loop der jaren steeds meer klanken en daardoor wordt het kind beter verstaanbaar.
Fonologische stoornis
Bij sommige kinderen verloopt dit proces vertraagd of afwijkend, waardoor de verstaanbaarheid beperkt blijft.
koe -> toe
stoel -> toe
spin -> pin
wiel -> hiew
lepel -> hepel
televisie -> tietie
Hodson en Paden is een behandelmethode waarbij gewerkt wordt volgens een vastgestelde cylcus. Het doel van de methode is de verstaanbaarheid kinderen te verbeteren. De methode is geschikt voor kinderen van 3 jaar en ouder. Tijdens de behandeling worden klanken op een eenvoudige en speelse manier geoefend.
De /sp/ wordt geoefend met het woord ‘spuit’. Het kind krijgt te horen dat alle dieren ziek zijn en hij/zij alle dieren beter mag maken. Hij/zij mag elk dier een spuit geven en vervolgens met een armgebaar het woord ‘spuit’ zeggen.